دریاچه گهر و دره نگار

در تاریخ 21/6/91 با 5/1 ساعت تاخیر از جلو درب ترمینال شهید کلانتری ساعت 11 شب سوار ماشین شدیم و به سمت شهرستان درود حرکت کردیم و ساعت 5/5 صبح به سه راهی درود رسیدیم و منتظر نیسان برای حرکت به سمت پای کار دریاچه گهر شدیم در ساعت 20/7 به اداره محیط بانی اشترانکوه رسیدیم و در منطقه چشمه ( پارکینگ ) صبحانه را در یک آلاچیق صرف کردیم و ساعت 9 صبح پس از اینکه کوله ها را سوار قاطرها کردیم حرکت را با جلو داری آقای حسین احمدی و عقب داری آقای جواد نجفی آغاز نمودیم و در ساعت 15/10 دقیقه زیر یک درخت به مدت 10 دقیقه استراحت کردیم و  در ساعت 10/12 در منطقه ای چشمه استراحت دوم را انجام دادیم و ساعت 3 بعدازظهر پای دریاچه گهر رسیدیم و پس از صرف سوپی که توسط امیرحسین طلاساز تهیه شده بود و کمی استراحت به شمال دریاچه گهر رفتیم و بعد از برپایی کمپ  دور دریاچه را گشتیم ساحل این دریاچه به جز قسمت مدخل دریاچه (ضلع غربی) و قسمت مقابل‌اش (ضلع شرقی) که ساحلی ماسه‌ای دارد و برای شنا مناسب است در سایر نقاط دارای ساحلی صخره‌ای است که برای شنا مناسب نیست. در قسمت پایین دریاچه، جنگلی انبوه وجود دارد که در شرف نابودی است. در قسمت بالای آن نیز جنگلی انبوه دیگری وجود دارد که این جنگل هم در معرض خطر نابودی می باشد. از قسمت بالا، جوی آبی به دریاچه می‌ریزد که ادامه آن به دریاچه‌ای دیگر منتهی می‌شود. با حدود ۴۰ دقیقه پیاده روی می‌شود به این دریاچه (گهر دوم یا گهر پایین) رسید. عمق آن کم است و ماهیان کف دریاچه را با کمی دقت می توان به خوبی دید. و عکسهای یادگاری زیادی گرفتیم و برای صرف شام نیز به کمپها برگشتیم و ساعت 5/10 خوابیدیم . صبح روز بعد با برپایی سرپرست و جمع آوری چادرها ، ساعت 15/6 به سمت دره نگار حرکت کردیم . یکی از دره‌های بسیار زیبا اطراف دریاچه گهر به دره نگار یا نی گاه که یکی از زیباترین دره های ایران به حساب میاید که حد فاصل روستای درب آستانه تا تی  است که در طول مسیر آبشارهای زیبا وجود دارد و پیرو صحبت یکی از دوستان برای گذشتن از مسیر 31 مرتبه از رودخانه باید گذشت که بعضی جاها تا کمر داخل آب باید رفت و بنا به فصل ها و سالهای مختلف ارتفاع آب رودخانه تغییر می کند. این دره زیبا پوشیده از شقایق‌های رنگی و لاله واژگون است. در ساعت 8 صبح به منطقه چشمه رسیدیم و برای صرف صبحانه مدت 30 دقیقه توقف داشتیم و سپس به ادامه مسیر پرداختیم در طول مسیر از کنار رودخانه زیبا گذشتیم و در بعضی جاها مجبور بودیم از عرض رودخانه حرکت کنیم که نیز خود به زیبای و شگفتی منطقه می افزود . در منطقه پنبه کار به  دستور سرپرست گروه به دو تیم تقسیم شد که یک گروه 5 نفره (آقایان رضاقلی - صدقی - احمدی و رضا اکبری به سرپرستی خانم صابری) به سمت دره نگار حرکت کردن و گروه دوم به سرپرستی آقای دکتر زاده به سمت دریاچه گهر برگشتیم . در ساعت 10 صبح  دو گروه از هم جدا شدیم . گروه اول که به سمت دره نگار حرکت کردن تا ساعت 2 بعداز ظهر بدون توقف به حرکت ادامه دادن در طول مسیر  از وسط رودخانه میگذشتن و مسیر با علامت فلش که بر روی سنگها کشیده شده بود  و یا سنگ چین ها شناسایی میشد . ساعت 2 تا 5 بعد از ظهر مشغول صرف ناهار و استراحت شدن و ساعت 5/6 در منطقه ای بسیار زیبا کمپ را برپا کردن و روز بعد ساعت 5/7 صبح حرکت را آغاز نمودن و ساعت 5/10 به قبرستان روستای تی رسیدن و با نیسانی که از قبل هماهنگ شده بود ساعت 5/1 ظهر به یکی از پارکهای درود منتظر آمدن گروه دوم شدن.

گروه دوم که به سمت دریاچه گهر ادامه مسیر دادیم در ساعت 5/1 ظهر پای دریاچه رسیدیم و پس از صرف ناهار و استراحت مجددا کمپ ها را برپا کردیم در ساعت 3 ظهر به اتفاق دوستان تنی بر آب زدیم،  آب دریاچه بقدری سرد بود که همگی به لرزه افتادیم. فوق العاده خوش گذشت و بعد از شنا گروهی مشغول بازی و عده ای هم به استراحت پرداختند و پس از صرف شام همگی دور آتش جمع شدیم و  خاطرات دوران کودکی و مدرسه را تداعی کردیم . روز بعد ساعت 15/9 پس از صرف صبحانه و جمع آوری چادرها مسیر برگشت را آغاز نمودیم در ساعت 15/11 به منطقه چشمه رسیدیم و پس از 15 دقیقه استراحت به سمت پای کار ( پارکینگ ها حرکت کردیم ) ساعت 2 بعداظهر به پای کار رسیدم و پس از صرف ناهار سوار بر نیسان شده  و به سوی پارک درود که دیگر دوستان منتظر بودن حرکت کردیم و در ساعت 5/3 با مینی بوسی که بصورت دربست توسط سرپرست تهیه شده بود خوشحال و سرحال به سمت کرج حرکت کردیم در طول مسیر در اراک برای خرید سوغاتی تهیه شام به مدت 30 دقیقه توقف داشتیم و سپس ساعت 30/1 شب به میدان کرج رسیدم و از یکدیگر خداحافظی کردیم .

محمد صذقی

برنامه خیلی خوبی بود,واقعا برای من خیلی خوش گذشت, بودن در کنار همه دوستان برای من مایه افتخار بود,از اینکه بعلت مشغله کاری نتونستم عکسهای برنامه رو برسونم,عذرخواهی میکنم و انشاا... که قصور منو میبخشید,و همین امروز تمامی عکسهارو بصورت جداگانه برای اعضا به آدرس دفتر گروه ارسال کردم. همیشه در اوج باشید